مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

۳۱مه ‌هر سال، برابر با ۱۰خرداد ماه، روز جهانی مبارزه با دخانیات نامگذاری شده است.

دخانیات

شعار امسال روز جهاني بدون دخانيات از سوي سازمان جهاني بهداشت «توتون و تنباكو، يك تهديد براي توسعه» انتخاب شده است. اگرچه هر سال به بهانه‌هاي مختلف درباره مضرات سيگار و ساير مواد دخاني اطلاع‌رساني مي‌شود اما صنايع توليدكننده سيگار، قليان و ساير مواددخاني، مافياي واردكنندگان و ساير سودجويان دست به‌دست هم مي‌دهند تا با استفاده از جذابيت‌هاي ظاهري مصرف مواد دخاني سود خود را به جيب زده و جيب مصرف‌كنندگان را خالي‌كنند.

طبق آمارهاي غيررسمي هزينه‌اي كه استفاده از مواد دخاني و افيوني در يك سال براي كشور دارد، از كل هزينه سلامت كشور و بودجه نظام درماني بيشتر است. آمار سازمان بهداشت جهاني هم نشان مي‌دهد كه مصرف دخانيات دومين عامل مرگ‌ومير جهاني بعد از فشارخون بالاست؛ به‌طوري كه از هر 10مورد مرگ در افراد بزرگسال، يك مرگ مرتبط با دخانيات رخ داده است.

مصرف دخانيات به‌طور متوسط 8 تا10سال طول عمر مورد انتظار افراد را كاهش مي‌دهـد و ايـن ميـزان براي افرادي كه در ميانسالي فوت مي‌كنند به حدود 22سال مي‌رسد. پيش‌بيني‌ها نشان مي‌د‌هد چنانچه مصرف دخانيات بر همين روند پيش رود، تعداد مرگ‌هاي ناشي از مصرف اين مواد در سال 2020به 8ميليون نفر در سال خواهد رسيد.

  • مرگ 8ميليون نفر در سال بر اثر مصرف دخانيات

دخانيات به طرق مختلف نه‌تنها باعث وقوع مرگ مي‌شود، بلكه تنها اپيدمي قابل پيشگيري است كه باعث مرگ 8ميليون نفر در سال مي‌شود. يك عضو كميسيون اجتماعي مجلس در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: مصرف دخانيات سالانه ميليون‌ها نفر از مردم جهان را به كام مرگ مي‌كشد و مايه رنج بسيار و تحميل هزينه‌هاي بي‌شمار اقتصادي و اجتماعي مي‌شود.

رسول خضري افزود: درواقع دخانيات مهم‌ترين عامل قابل پيشگيري مرگ زودرس در بسياري از كشورهاست و امروزه كمتر كشوري را در جهان مي‌توان يافت كه پديده مواد‌مخدر و اعتياد، مهم‌ترين دغدغه يا يكي از مهم‌ترين مشكلات اجتماعي‌اش نباشد. هر ساله، مبالغ هنگفتي براي مبارزه با معضل اعتياد و مواد‌مخدر هزينه مي‌شود، ولي همچنان شمار معتادان رو به افزايش است؛ به همين سبب مي‌طلبد كه همه دستگاه‌هاي كشور براي همكاري در اين زمينه اقدام كنند؛ چراكه ضرر و زيان اعتياد به كشور از بودجه سلامت بيشتر است كه اين، رقم بسيار بالايي محسوب مي‌شود.

اين نماينده مجلس در ادامه افزود: 25كشور در دنيا درگير اعتياد هستند و كشور ما كه مسير ترانزيت مواد‌مخدر سنتي از شرق به غرب است در اين محور با مشكلات بسياري روبه‌روست؛ به همين سبب در جلسه‌اي كه اخيرا با مسئولان وزارت بهداشت در كميسيون اجتماعي مجلس تشكيل داديم، پيشنهاد كرديم كه ستاد مبارزه با مواد‌مخدر تغيير پيدا كند و تبديل به وزارتخانه شود.

خضري افزود: هم‌اكنون با وجود ستاد، ما نمي‌توانيم به خواسته‌هايي كه مي‌خواهيم دست پيدا كنيم. اگر چه رئيس ستاد رئيس‌جمهور است و دبير آن هم وزير كشور، اما جلسات تشكيل نمي‌شود؛ به هر حال اين عزيزان چند شغل دارند و مگر چقدر مي‌توانند در اين زمينه وقت بگذارند؟

وي افزود: در بحث درمان معتادان هم پروتكل‌هاي ما قديمي است و براي درمان مبتلايان به مواد‌مخدر صنعتي اصلا پروتكل در مملكت نداريم.اين عضو كميسيون اجتماعي در پايان گفت: همچنين درخواست داده‌ايم تا آمار و ارقام در حوزه مواد‌مخدر و دخانيات شفاف اعلام شوند. مردم محرم ما هستند و بايد بدانند چه وضعيتي وجود دارد و چه مي‌گذرد؛ معضلات اجتماعي را با مخفي‌كاري نمي‌توان سامان داد.

کد خبر 371914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha